Friday, July 1, 2011

Willingness

Salam, sahabat sekalian! Apa khabar? Sibuk study ke? Tapi semestinya tak semua orang study. Ada yang masih berhibur, relax-relax lagi. Kenapa ya? Sebenarnya, yang membezakan kita ada ‘kesungguhan’ atau pun ‘willingness’ yang ada pada diri masing-masing.

Mengapa kita perlu bersungguh-sungguh??!

“Dan tidaklah Kami menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antaranya, secara main-main.” [QS Al-Anbiyaa 21:16]

Dalam ayat ini jelas menunjukkan bahawa Tuhan itu bersifat sungguh-sungguh. Dan realitinya, bukan tuhan sahaja, malah malaikat, para nabi dan orang-orang yang percaya(beriman) juga bersifat sungguh-sungguh.

Bagaimana pula dengan ayat ini:

“Iblis berkata, ‘Oleh kerana Engkau menyebabkan aku tersesat, demi SESUNGGUHNYA aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (daripada menjalani) jalanMu yang lurus.” [QS Al-A’raf 7:16]

Syaitan juga turut bersungguh-sungguh dalam menyesatkan kita. Sudah tentu tidak mahu kalah dengan kesungguhan syaitan merosakkan potensi, prestasi, dan kredibiliti kita melalui keputusan lemah yang kita lakukan. Kita tentu mahu membuktikan kepada Tuhan bahawa kita mencintai sifatNya yang bersungguh-sungguh, dengan cara bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu Allah (sebagai contoh).

Kita tidak mahu meletakkan mood sebagai raja di hati, kerana kita sedar kesan yang akan ditinggalkan oleh keputusan yang dibuat mengikut mood.

Nabi Muhammad telah mengajarkan kita doa yang hebat ini.

“Wahai Tuhan yang memalingkan hati-hati, tetapkanlah hati-hati kami di atas agamaMu.” [Dirriwayatkan oleh Tirmidzi]

Insya Allah, apa sahaja usaha yang kita lakukan dengan tekad dan kesungguhan atas nama agamaNya, akan beroleh kejayaan dunia dan akhirat. Jadi, muhasabahlah diri kita semula, renew and upgrade our iman, focus to our aim and be excellent.

2 comments: