Tuesday, June 28, 2011

Sajak muzikal


Salam alaykum, apa khabar semua? Terima kasih lah kerana masih sudi hadir membaca di sini. Rasanya dah agak lama ana tak update blog. Biasalah, ‘sibuk’ memanjang, dengan menguruskan rumah, program, persediaan untuk imtihan, internet pun baru je aktif.


Tak apalah, untuk masa ni ana nak share sikit pengalaman ber’sajak’ dalam majlis Dinner Batch 2nd year Medical Students. Bila ana cakap pasal sajak, mesti teringat kenangan zaman sekolah lama.


Ada beberapa kali juga ana bersajak dalam kelas, majlis sekolah, pertandingan sekolah dan banyak program lagi. Sajak yang ana sampaikan selalu bukanlah disebabkan ana mahir bersajak, tapi sokongan asas rakan-rakan dan cikgu sendiri.


Dan kadang kala orang memandang enteng dalam mendeklamasikan sajak. Itu normal. Ana sendiri tak berapa minat. Tapi macammana lahirnya rasa minta dalam menyampaikan sajak? Teringat suatu ketika dahulu, semasa ana berumur 14 tahun. Ana tersilap gaya dan cara dalam bersajak sehingga digelak ketawakan dalam kelas. Macam mana tu? Silap ana yang bersyair sedangkan sajak disuruhnya. Agak kelakar bila difikirkan balik.


Lama kelamaan, ana sering berspontan dalam menyampaikan puisi, sehingga tercebur masuk dalam macam-macam pertandingan. Dan ana juga sering diminta untuk berpuisi di dalam majlis sekolah. Kadang kala ada yang hanya diberi masa dalam 30minit untuk prepare. Bila keadaan ini berlaku berulang-ulang kali, rasa nervous pun dah hilang, nak berspontan pun terasa mudah.


Sehingga tiba suatu masa, kenangan yang agak manis, ana sempat berhadapan dengan Sasterawan Negara, A. Samad Said di dalam sebuah pameran buku. Masa tu, rakan-rakan ana excited dan seboleh-boleh menyuruh ana untuk deklamasikan sajak beliau. Kebetulan waktu itu, ada puisi yang baru ditulisnya.




“Persembahan sajak (3 mood) yang kurang berunsurkan metafora, sebab nak selarikan dengan background music. (1st time) Agak susah untuk spontan (lontar kata with feelings) sebab kene ikut irama sekali. But I've tried my best.. So, dengarkanlah.. huhu

3 comments: