Friday, February 11, 2011

Evakuasi (Part 3)


4/2/2011

Kami diarah utk berkemas dan kumpul di bgnn mara sebelum jam 12pm. Sume student wajib pergi kerana ini satu arahan dari kerajaan Malaysia, di mana semua pelajar diwajibkan balik.

Keadaan penuh sesak di bangunan Mara (iskandariyyah). Suma alexandria student tidak kira jurusan apa sekali pun kene berkumpul (kecuali kepada anak negeri Sabah sahaja yang ada urusan tersendiri dlm pengurusan evakuasi.





1st list name flight ke Jeddah - Akhawat terutamanya bersama 1st year students.
2nd list name flight ke Jeddah - All 2nd year, 3rd year and rest of 1st year students
...


Kami ke mattar(airport El-Nozha) dalam pukul 5.30pm.
Kami berkumpul dalam perkarangan airport, tapi tidak dibenarkan masuk lagi disebabkan 1st group yang nak fly tadi pun, masih stranded di airport. So, kenalah queue........

Agak lama kami stay kat situ, boring....keadaan sangat sejuk....
hujan... lapar....



Sampai kul 11mlm baru lah kami check in. Tp rupanya c449, blum smpi lagi. Kami diminta tgu. Pd mse yg sama kami dibekalkan mknn. Terima kasih walid.




Kami ngntoq dan terus tidur. Sering terjaga dlm jam 2 hingga 4 pg. Akhirnya kedengaran alunan azan berkumandang oleh salah sorg antara kami menandakan masuknya waktu subuh.

Sehingga jam 7am 5/2/2011 masih tiada sebarang berita ttg c449. Kami masih menunggu walau dah. Bermastautin lebih 12jam kat sini


Dalam jam 7.30am,
Kapal charlie mendarat di elnoza
Masing2 teruja x sabar nak naik dan terus terbang.

Kami diarah utk bergerak ke charlie utk
Meletakkan beg2 yg pada mulanya disyaratkan 7kg bg setiap student.

"tentera udara diraja malaysia" tertera di atas badan kapal. Teringat kembali cita2 lama yg kononnya ingin menjadi seorg tentera. Takpelah, ke arah menjadi seorg doc itu inshaAllah takdir yg benar.



Masing2 berpusu2 mengangkut beg, lantas diikat diruangan luas dalam kapal terbang. Keadaan dalam kapal terbang terlalu simple, tanpa kerusi, tingkap nya yg sikit, tapi hanya penuh dgn peralatan tentera udara terikat di setiap dinding kapal. (kami dilarang mengambil sebarang gmbar ketika di dlm kapal terbang C449)



Pelajar2 masuk sedikit demi sedikit memenuhi ruangan yg ada di dalam Charlie. Kami diarah utk bersila rapat tanpa ruang kosong bg membenarkan semua pelajar (lbh kurang 200/ramai) dapat naik bersama. Susun atur beg dan pelajar, toilet service dan lain2 makan masa sehingga 2 jam sebelum kami pesawat berlepas.

Enjin dipanaskan dlm beberapa minit. Pintu masuk pesawat di bhgn belakang ditutup dgn perlahan2. (bagai filem di TV yg mana tentera udara terjun di bhgn belakang pesawat. Sepatah kata kami x dengar hanya bertemankan bunyi enjin yg terlalu kuat dan bising. (rupanya tanpa disedari charlie mula bergerak dlm keadaan laju) Pesawat berlepas kira2 jam 10.30 pagi.

Jam 3pm pesawat pun mendarat. (serius x mcm airplane yg komersial/lagi style cara dia mendarat ;)) Kami disambut oleh urusetia yg menguruskan makanan kami di sana. Kami dibekalkan dgn makann angkatan tentera. (ada juga dibekalkan dgn kampit beras, tin sardin, bebas utk mengambilnya)

Kami beratur masuk je pintu airport beransur2. Agak terkejut bila terlihat ratusan barangkali juga ribuan org malaysia. Ternyata mereka adalah sebahagaian pelajar dari cairo.

Agak penat di sana. Kami stay dlm airport jeddah hampir 9jam. Dan wktu tgh malam 5feb kami bertolak ke bagnn tabubg haji.

Kami dikumpulkan di situ. Boleh dibayangkan betapa ramainya student malaysia di mesir. Dalam lingkungn 3000 org pd mlm itu, ada yg bermalam di asrama dan kami ditempatkan di dewan. Xpelah kot. Alhamdulillah sbb dpt rehat. Masing2 tidur.

Kami stay di Bangunan Tabung Haji buat beberapa hari.


No comments:

Post a Comment