Saturday, November 12, 2011

20-an


Alhamdulillah, hari ini genap 20 tahun. Ana masih bernafas dengan nikmat yang paling besar yang Allah kurniakan. Nikmat apakah itu? Nikmat Islam dan Iman. Terima kasih Allah
J

Sebenarnya, beberapa hari sebelum, ana teringat juga… ‘ dah dekat rupanya dengan 13/11,..’ . Tapi masa berlalu begitu pantas, tanpa disedari.. Wish yang paling special ana terima dan wish yang pertama sampai pada ana (hari ini) :

“HAPPY BIRTHDAY IZAD…..ma sentiasa doakan yg terbaik utk anak ma….jaga diri ya…ma sayang izad…..luv u n miss u so much…..”

…dari bonda tercinta dari Malaysia (Mama). <3

*copy n paste from etisalat msg*

Aduhai, membaca msg dari phone sambil mendengar sirah (dalam kelas), ana tersenyum, terharu…. Memang tak sedar dah 20 tahun rupanya. Terima kasih Mama
J

* * * * *

Sempena hari ulangtahun ke 20 ini, inshaAllah dengan izin Allah, dengan niat dan azam yang baru terbuku di hati. Ana berhajat untuk terus berhijrah ke arah yang lebih baik. Bila kita nak berubah, kita perlukan role model. Siapalah orang yang sebetulnya berhak untuk dijadikan role model ? Artis Malaysia? Artis orang puteh? Pemimpin Negara? Ibu bapa? Benar sekali terdapat ramai orang yang mengatakan ‘ya’. Tapi sungguh ana nak share kepada antum semua dengan sepotong Ayat dari Kalam Allah, kitab Al-Quran:




Say, [O Muhammad], "If you should love Allah , then follow me, [so] Allah will love you and forgive you your sins. And Allah is Forgiving and Merciful."

"Katakanlah, 'Jika memang kamu cinta kepada Allah, maka ikutilah aku (Muhammad), pasti Allah menyintaimu dan Dia akan mengampunikan dosa-dosa kamu.' Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah Ali Imran, ayat 31)

Ya, bagindalah seorang yang terbaik untuk dijadikan ‘role model’. Tak kiralah dari segi apa sekali pun, akhlak baginda, cara baginda berdakwah, cara baginda memimpin. Semuanya tertib dan hampir sempurna. Secara tak langsung, pahala sunnah ke atas kita, inshaAllah. Betulkan rakan-rakan? Apa lagi, tepuk dada masing-masing, tanyalah diri sendiri. Mohonlah hidayah dariNya. Tak perlu berubah secara drastik, kerana mungkin terkucil di kala mendaki. Biar perlahan tapi berterusan ke arah yang lebih baik.

~Terima kasih Semua~

1 comment:

  1. Ha akun insan tani ba3da Ummuk? Walla fi 7ad ba3daha, nisa'? Uridu an uhanniuka 3ala mauladuka. Ad3u ila Allah an yaj3aluka kheir fi kulli waqt, wa yusahhil umuruka, wahabluka bi a7sani akhlak. (wa zaujh)

    ReplyDelete